ALD * БЪЛГАРСКАТА ДРЕВНОСТ * ALD
Из пътеписа на Петър Богдан Бакшев
Петър
Богдан Бакшев (1601-1674) е българин, родом от
Чипровци. Бил е католически епископ, а след повишаването на диоцеза
му в архиепископия и архиепископ (1647-1674) на Софийска епархия (1641-1674).
Автор е на ред съчинения, свързани с историята на българските земи. Откъса е от
пътеписа на Петър Богдан, в който се съдържат описания на множество български
селища.
Откъса
за Копиловци се печата по: „Петър Богдан Бакшев - български политик и историк от XVII век” - Божидар
Димитров, С., 2001г., стр. 146-147.
[Главна] [Галерия] [Библиотека]
[Други] [Статии] [Линкове] [Христоматия]
[Книга за гости] [Форум] [Ново]
Първи ноември 1640 година. Посетих селото Копиловац, разположено под същата планина Хемус, далече две или три мили от Кипровац. Разположено е между същите планини и с всичко, с което изобилства казаното селище, изобилства също и Копиловац. (Жителите му) почти всичка са търговци. В Копиловац има църква и манастир на св. апостол Петър, разположен сред селото, не заедно, но църквата е отделена със стена от манастира, но в един кръг на стената. Църквата е дълга 20 стъпки и широка 9, направена по стар образец като пещ, цяла украсена с разни образи на светии. Има три олтара: най-големият на св. Петра, един на св. Михаила и друг на св. Никола. Църквата е посветена от блаженопочившия брат Петър, епископ на София, на 10 май 1610 година. Също и тук са в добро състояние нещата на ризницата и ги държат в манастира; пресветото тайнство не се пази, светите масла са заедно с църковните утвари; няма кръщелна купел. Католици за причастие има 1200 души, деца 360, по народност, мога да кажа, албанци, защото са дошли в старо време от Албания и също и сега запазват този език, но знаят всички също и славянски език; Евангелието и Посланията се четат на славянски и се проповядва също на славянски език. Това е добро при тях, че няма никакъв схизматик между тях и схизматиците нямат църква и понеже са свободни от това зло, тези схизматици, които отиват на служба, мнозина от тях стават католици, остават там, като взема жени и стават добри католици, защото няма свещеници схизматици, които биха могли да ги отклонят от доброто намерение. А после, когато вече са утвърдени в католишката вяра, няма повече опасност. И сега има мнозина в това място, които са били схизматици и сега са католици. Също и тези католици са предани и посещават светите жертвоприношения, причестяват се често и живеят добре. В манастира обитават винаги трима или четирима свещеници, клирици, миряни и други люде. Около манастира няма нищо. Този манастир също притежава поля, лозя, не като тези в Кипровец, но относително и пр. Гробищата не са до църквата, но извън селото на един хълм и не са осветени, нито обградени наоколо. Мнозина католици се погребват в църквата. Старият манастир бе вече паднал и сега тази година бе подновен и приспособен добре, като обаче се плати на турците известна сума, за да се получи позволение да се строи, защото не позволяваха да се докосне. Също и в този манастир има къща за турците, гдето престояват, когато идват. Също и в това село няма турци, извън три къщи на отстъпници и те не са нито добри християни, нито добри турци. По-долу от това село, на една миля, е селото, наречено Главановац, на схизматици и между тях имат три къщи на католици, които ще строят повече от 12 души. Идват на богослужба в Копиловац и когато някой е болен, отиват свещеници от Копиловац, да ги изповядат и причестяват и да правят това, от което имат нужда, за спасението на техните души, понеже е близко, както казах горе.