ALD * БЪЛГАРСКАТА ДРЕВНОСТ * ALD
Из пътеписа на Петър Богдан Бакшев
Петър
Богдан Бакшев (1601-1674) е българин, родом от Чипровци. Бил е католически
епископ, а след повишаването на диоцеза му в архиепископия и архиепископ
(1647-1674) на Софийска епархия (1641-1674). Автор е на ред съчинения, свързани
с историята на българските земи. Откъса е от пътеписа на Петър Богдан, в който
се съдържат описания на множество български селища.
Откъса
за Провадия се печата по: „Петър Богдан Бакшев - български политик и историк от
XVII век” - Божидар Димитров, С., 2001г., стр. 131-132.
14 септември 1640 година. Посетих град Провадия, разположен в долина, без
стени, освен това, че на върха към планината има крепост или кула, построена на
природна скала, и може да се влезе само по една опасна пътека над един подвижен
мост, а наоколо има пропаст, както е разпределена тази скала, така също са
разположени наоколо кулите, но това нещо е малко. Когато се мине по-долу извън
града и горе към юг, откриват се обширни поля, и към Цариград, вдясно, са близо
планините; област много хубава и приятна. Тук е имало дървена църква на господа
търговците дубровчани и като я построили със стена, турците я разрушили от
основа на 29 юли 1639 г.
с голяма вреда на казаните търговци. И сега на това място са направили
градинка. Като влезе човек и види това място, гдето се извършваха божествени
служби и жертви, че е така разнебитено и разрушено, вярвам, че то би
развълнувало (дори) един камък да заплаче и зарони сълзи. Църквата е посветена
Пресвета Богородица. Сега извършват богослужба по къщите с преголям страх. Има
50 души за причастие, с 19 деца, по народност дубровчани; някои от онези
българи обаче, които са служили при дубровнишките търговци, са станали
християни, сиреч католици. Имат четири одежди и четири чаши и другите
необходими за богослужението неща. Помазах четири дечица, другите са помазани
през миналите години, когато бе епископ брат Илия. Има католици, които ходят на
различни места по Черно море и чак до Татария със стоки и идват според нуждата
си, за да получат своите тайнства в този град. Има в Силистра, в Браила, в
Хелие, в Баба, във Варна, где двама или трима разпръснати по цялата област и
нямат нито свещеници, нито църкви по-близо от тази в Провадия. Дон Филип
понякога отиваше по тези места, но тези търговци от Провадия не желаят, защото
се разделя колонията или общността, която имат помежду си, защото в тази страна
всички дубровчани живеят обединени. Когато правят някакъв подарък на пашата и
на големите господари, всички дават колкото им се пада, и в другите разноски,
които се правят, постъпват като братство и затова не искат да отиват другаде
освен в този град. Къщи на схизматици има 50, което прави 300 души, по народност
българи, те също са имали църква на това място, но е била разрушена от турците,
в същата година, когато и тази на нашите. Къщи на турци има 2000, което прави
10 000 души; имат шест големи джамии, всички от бял камък, покрити с олово.
Областта, както казах по-горе, е с долини и хълмове, а към Дунава има поля,
плодородни, с житни храни и вино и други плодове. Много и всякакъв добитък.
Обилие на риба, тъй като наблизо има две преголеми езера, които идват от
планината и образуват една голяма река, която се нарича Девина. На тази река
има 25 воденици, всяка воденица струва пет или шест хиляди скуди, защото дават
големи доходи. Варна е близо на около 20мили и е голямо пристанище на Черно
море за тези земи. Често по Черно море идват казаците.