ALD * БЪЛГАРСКАТА ДРЕВНОСТ * ALD
Из „История на София” от Петър Богдан Бакшев
Петър
Богдан Бакшев (1601-1674) е българин, родом от
Чипровци. Бил е католически епископ, а след повишаването на диоцеза
му в архиепископия и архиепископ (1647-1674) на Софийска епархия (1641-1674).
Автор е на ред съчинения, свързани с историята на българските земи. Откъса е от
пътеписа на Петър Богдан, в който се съдържат описания на множество български
селища.
Откъса
от „История на София” се печата по: „Петър Богдан Бакшев
- български политик и историк от XVII век” - Божидар Димитров, С., 2001г., стр.
149-150.
[Главна] [Галерия] [Библиотека]
[Други] [Статии] [Линкове] [Христоматия]
[Книга за гости] [Форум] [Ново]
Триадица е място, където в древността е бил разположен един манастир извън София, на юг към полите на планината, наричана от турците Токмаклия, сега (този манастир) е разрушен. Казват, че той се е наричал от гърците Триада, вярвам, че този манастир е бил посветен на св. Троица. Също казват, че поради големите удобства и поради добрия въздух на това място се е състоял Сердикийският събор.
Че модерният град София е същият, който в древността се наричал Сардика, потвърждава същото географско място, (на което са разположени), и се вижда от (трима) автори, които писаха и показаха още преди турците да завладеят България, че съвременна София е твърде древният град Сардика. Антоний Бонфиний в “Унгарската история”, книга IV, декада 3, - 40, година 1443, според мен фолио 447, където се говори за Владислав, пише: “Тръгнал направо към София” (и) следва: “която е разположена в първата част на България” и малко по-долу: “град, наречен от храма, който Юстиниан издигнал с много средства и даки, които я населявали, по-късно погубена от нахлуването на българите и от непрекъснатите нападения на (племената) отвъд Дунав, само си запазила името на храма...
Този
храм чак до наши дни е на същото място, направен е във формата на кръст, както
църквата на св. Петър в Рим, и служи за джамия на турците. Построен е този храм
на св. София върху едно издигнато място, когато се преминава планината Хемус,
веднага се вижда споменатата църква, въпреки че до нея има