ALD * БЪЛГАРСКАТА ДРЕВНОСТ * ALD
Из пътеписа на Петър Богдан Бакшев
Петър
Богдан Бакшев (1601-1674) е българин, родом от Чипровци. Бил е католически
епископ, а след повишаването на диоцеза му в архиепископия и архиепископ
(1647-1674) на Софийска епархия (1641-1674). Автор е на ред съчинения, свързани
с историята на българските земи. Откъса е от пътеписа на Петър Богдан, в който
се съдържат описания на множество български селища.
Откъса
за София се печата по: „Петър Богдан Бакшев - български политик и историк от
XVII век” - Божидар Димитров, С., 2001г., стр. 127-129.
[Главна] [Галерия] [Библиотека]
[Други] [Статии] [Линкове] [Христоматия]
[Книга за гости] [Форум] [Ново]
20 май 1640г. Посетих града София (който е) без стени, разположен е в едно поле много дълго и широко между две планини: от север е планината Хемус, а на юг планината Родопа; тази планина Хемус или, както я наричат италианците, “Верига на света” разделя Мизия от Тракия, сега всичко назовавано България. Областта е премного плодородна, обилства с жита, вино, добитък и плодове, които идват от различни части. Градът е разположен под известни малки хълмове, дори между хълмове, и през него минава неголяма река, назовавана Искър, която идва от изворите на Орфея, минава планината Хемус и се влива в Дунава, тази област около София отглежда добри и пъргави коне. Риба не винаги се намира, бидейки все пак далече от Дунава, но въпреки това солена риба се намира всякога, намират се също южни плодове: като маслини, сухи смокини, стафиди и други неща. Има всякакъв вид месо и с това обилства навсякъде турското царство.
София е разположена на главния път и сред страната, та затова е търговски град, където се стича много народ отвсякъде, сиреч от Унгария, от Влашко,от Молдова дори от Полша и други страни. Намират се всякакви неща и стоки, както италиански, така и други, седалище е на пашата или везира и в този град пребивава великият кадия – назовавай мула – като архиепископ, и един друг назован муфти, сиреч “тълкувател на закона”, когато другите съдии не могат да решат някое съдебно дело, отива се при него и той веднага дава, съобразно с техния закон и наредба, едно писмо, което се нарича фетва, и съдията не може да постъпи иначе освен по закона. А мюфтията не се меси в други неща освен в делата на закона и правосъдието.
В този град нашите католици имат една църква или църквица, дълга 10 крачки и широка 6, посветена на Богородица и Очищението, неосветена. Свещенодействува се на посветения камък на големия олтар. Има два малки олтара, но върху тях не се свещенодействува. Тази църквица е построена някога от господата търговци от Дубровник и те досега са я запазили в тяхно имение, бидейки всред техните къщи. Под същия покрив се намира стая за свещеника. Притежават необходимите неща за извършване на богослужбата. Не намерих писмо откога е построена тази църквица. Гробищата се намират извън града, както (на жителите от) други народности.
………………………………………………………………
Къщи
на схизматици има повече от 6 хиляди, които ще сторят повече от 25 хиляди души.
Има пет църкви, две от които бяха разрушени от турците през миналите години.
Тук е седалище на техния архиепископ схизматик. Архиепископите са винаги гърци,
а народът от българска народност. В митрополията има едни мощи, които наричат
“свети крал”. Но на мен ми се струва, че този цар е бил балсамиран.
Не
позволяват да се види освен една ръка, а останалото е покрито. Този архиепископ
има под своя власт в своята епархия 1500 свещеници извън манастирите и
църквите, които нямат свещеници. Голямата църква, която е била катедрала, била
посветена на св. София, но сега е джамия. Тя е голяма и висока, та се вижда от
половин ден далече и повече. Тя е била много красива, а и сега изглежда, че е
съградена отново. Между българите има и (жители) от гръцка народност, понеже
градът е търговски и обитават мнозина гърци своите семейства, техните тръжица
са отделно. Има много къщи арменци, които също имат свои църкви; те дори са
разделени помежду си, едни други смятат за еретици. Ще да има около 200 къщи,
които ще имат повече или по-малко от 1600 души. Къщи на турци или повече от 8
хиляди, което прави повече от 30 хиляди души, а може би ще са и повече; не се
осмелихме да питаме турците, а само направихме сметка така на око. Джамиите са
повече от 150, изработени премного чисто и с голямо умение. Има толкова други
хубави постройки, като ханове за пътници и други места за странници търговци и
много други хубави къщи. Къщите са по турски образец. Извори има по целия град,
доведени от планините. В града има естествено топли води и от тях са направени
прекрасни бани и на много места на същата вода перат. Площадите са хубави,
намират се всякакви неща, както казах по-горе. В цяла Турция няма по-хубави
конски принадлежности, като седла, юзди, зингии и други подобни. Къщи на евреи
ще да има повече от 4000 семейства, обитават заедно, както в Италия, и ще има
повече от 15 хиляди души; имат много синагоги и училища и богати, защото всички
стоки се намират в ръцете на евреите, те са преголеми лихвари. Не им се
забранява нищо, защото плащат на султана много и сами не се мешат с другите
народности. За да плащат данъка си, помагат взаимно.
Близо до града се вижда една църква на едно високо и хубаво място, там, казват, се е състоял Сардийският събор, на български език това място се нарича Триядица.