ALD * БЪЛГАРСКАТА
ДРЕВНОСТ * ALD
ПРАЗНИЦИ
И СЪБИТИЯ
МЛАДЕНЦИ
[Главна] [Фотогалерии] [Филми] [Библиотека] [Други] [Статии] [Азбучници
и речници] [Празници
и обичаи] [Ново]
Празникът на светите 40 мъченици
от Севастия се отбелязва в българския обреден
календар под името „Младенци”.
На този ден се приготвят 40 хлебчета, които се
украсяват с дупки, направени с куха тръбичка и се намазват с мед. Дупките на
хлебчетата се правят, за да се предпазят хората и добитъка от шарка. Същото е
предназначението и на меда. Броят на хлебчетата е свързан с този на 40-те севастийски мъченици. Що се
отнася до формата, то тя е различна. В Западна България се прави „младенец”,
т.е. хлебчето е от две слепени топки тесто, като долната е по-голяма, така че
то прилича на цифрата 8. Формата оприличава хлебчето на човешко тяло. В село
Чирен, Врачанско в стеснената част се поставяли от двете страни по две малки
парчета тесто, които да приличат на ръце. Другаде се използват по-опростени
форми – елипсовидна или кръгла. Елипсовидното хлебче също го наричат
„младенец”, а кръглите – „турата” (с. Клисура, с.
Риш, Преславско). В с. Подвис, Карнобатско е във формата на кравай, в с. Семисче, Хасковско пък е колак, в
Русенско са кравайчета. В Панагюрище се приготвя „боговица”, която е питка, като около дупките, които са в
средата е направен с тесто отворен в долния край кръг. Тези хлебчета ги
раздавали у дома, а също на близки и познати. Някъде давали от хлебчетата и на
добитъка, за да не го хваща болест. Те се раздавали най-вече на децата и на
младите животни – агънца и др. под.
На този ден се готвел боб (търкан) и пълнени с булгур
или ориз червени чушки, а някъде и сърми. В с. Колибите, Троянско се правели 40
пълнени чушки и 40 сарми. В Охридско освен 40 сърми, приготвяли също 40 пължеви и 40 рака, като изпивали 40 чаши вино и 40 чаши
ракия. Пължевите са коремоногите
мекотели, като рапани и охлюви. Тъй като празникът
обикновено се случва през пости, затова са използвани животински продукти,
които е позволено да се ядат през постите. В с. Тодьовци
се отбелязвало доста по-скромно – там изяждали 40 залъка хляб и изпивали 40
глътки вода.
На този ден момите се надпреварвали коя първа ще
донесе вода от реката. Донесената вода се плискала из двора, къщата и
стопанските постройки.
В с. Литаково, Орханийско
момите отивали в планината и донасяли оттам по 40 съчки, като на връщане пеели
тези песни:
Развидрила се планината,
Виде се горе и долу,
Виде се лозе Лалино,
Лала по лозе ходеше,
Бел и косатник белееше,
Жераво перо лилееше.
Никой я не съглеса,
Съгледали я овчари.
Между себе си думаха:
-
Дали е яре сугаре,
или е шиле раниче?
Сама се Лала обади:
-
Нито е яре сугаре,
нито е шиле раниче.
Нами е Лала хубава.
Втората песен:
Развивай се горо,
Че ти заман (време) дойде,
Заман дойде и премина,
Рано назе да събудиш.
В село Брусен считали, че изпълнението на този обред
предпазвал от болки в кръста.
На този ден сеели цветя, като се вярвало, че то ще
цъфти всякога, а цветът му ще е красив и миризлив.