ALD * БЪЛГАРСКАТА
ДРЕВНОСТ * ALD
ПРАЗНИЦИ
И СЪБИТИЯ
ВЪВЕДЕНИЕ
НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА В ХРАМА
[Главна] [Фотогалерии] [Филми] [Библиотека] [Други] [Статии] [Азбучници
и речници] [Празници
и събития] [Ново]
Фреската „Въведение Богородично”, Храм „Рождество Богородично”, Поморие
На 21 ноември се отбелязва празникът
Въведение на Пресвета Богородица в храма.
Събитието е описано в апокрифните книги
„Първоевангелие на Яков” и „Евангелие на Псевдо-Матей”. Най-ранните сведения за отбелязването на
празника се срещат в хомилиите на патриарх свети
Герман (715-730) и на патриарх свети Тарасий
(784-806). Запазени са и произведения на двама от най-изтъкнатите ръководители
на БПЦ посветени на това събитие: „Слово за празника Въведение на Пресветата
наша Госпожа Богородица” написано от охридския архиепископ свети Теофилакт Български и „Църковното въведение на Пресвета
Богородица, когато тригодишна беше дадена от родителите й” написано от
търновския патриарх Евтимий.
През 1929г. с решение на Светия Синод на Българската
православна църква празникът Въведение Богородично се чества като Ден на
християнското семейство и православната учаща се християнска младеж.
Света Богородица била обречена от своите родители светите
Йоаким и Ана на Бога. Затова, когато девойката навършила 3 години тя
тържествено била отведена в йерусалимския храм. Това станало с тържествена
процесия, в която девойката била придружавана от родителите си, близки, а също
от девици със свещи. На входа на храма била посрещната от първосвещеника и
останалите служители. Тя била поставена
на първото стъпало, след което сама на бегом изкачила
15-те стъпала и без да се обръща стигнала до най-горното. По време на тази
церемония обикновено момиченцата скърбели за раздялата с родителите и при
изкачването се обръщали назад към тях. Но света Богородица се устремила нагоре
без да се спира и без да се затрудни въпреки възрастта си. Това предизвикало
голямо удивление и свещеника Захарий я удостоил с голяма част, като я въвел в Светая святих, където влизал само
първосвещеникът по време на очистителната жертва.
След това родителите и се завърнали в Назарет.
Света Богородица живеела и се възпитавала при храма.
Там живеели и други девойки, които като нея били посветени на Бога, а също и
вдовици като пророчицата Ана, които служели там. Скоро бащата на света
Богородица починал и майка й се присъединила към вдовиците и девойките, които
живеели при храма. Не след дълго починала и света Ана.
Според евангелието на Псевдо-Матей
от утрото до третия час на деня света Богородица прекарвала времето си в
молитва, после до деветия час се занимавала с ръкоделие, после отново се
молела, докато й се явявал ангел, който и носел храна. Във връзка с това на
иконите изобразяващи Въведението отделно има нарисувана втора сцена, на която
са представени света Богородица и архангел Гавраил, който й носи храна.
Когато девойките възпитавани в храма станели на
възраст за женитба те го напускали и се омъжвали. Тъй като света Богородица
искала да се посвети на Бога и не желаела да встъпи в брак, то свещениците я
сгодили за нейния родственик - престарелия Йосиф, на когото поверили грижите за
нея.