ALD * БЪЛГАРСКАТА ДРЕВНОСТ * ALD

ПРАЗНИЦИ И СЪБИТИЯ

ХРАМОВЕ ПОСВЕТИНИ НА СВЕТИ ЙОАН КУКУЗЕЛ

 

[Главна] [Фотогалерии] [Филми] [Библиотека] [Други] [Статии] [Азбучници и речници] [Празници и събития] [Ново]

 

 

            

Свети Йоан Кукузел – миниатюра             Свети Йоан Кукузел – фреска в ман. Арденица, 1744г.

 

         На 1 октомври се почита паметта на свети Йоан Кукузел. Той бил родом от Драч (дн. Дурас, Албания), който по онова време влизал в диоцеза на българската Охридска архиепископия. По народност бил българин. Докато бил малък останал без баща, но майка му е погрижила да му даде благочестиво образование. Още от малък той се изявил с певческия си талант. Заради даруванието си той бил извикан в Цариград, за да се обучава. Предполага се, че е постъпил във възстановеното от император Михаил VІІІ Палеолог (1261-1282) училище за сираци при храма „Свети Павел”, спрямо което следващия византийски владетел Андроник ІІ Палеолог (1282-1328) също лично проявявал загриженост. Подготовката била на високо ниво – там се изучавали латински и гръцки език, философия, риторика, математика и музика. Там бързо напреднал и усвоил музикалното изкуство.

         Преди да успее да усвои напълно гръцкия език, той получил прозвището „Кукузел”, защото когато съучениците му го попитали какво е ял, а той им отговорил на смесен гръцко-български език: „Кукия ке зелия, т.е. „бакла и зеле”. По-късно заради своя талант той получил и още едно прозвище – Ангелогласният. След като изучил и гръцкият език, той помолил императорът да го пусне да иде у дома си, за да види майка си. Императорът му разрешил и той заминал за родния дом. Когато стигнал до дома си, той чул майка му да ридае: „Мило мое чедо, Иване, къде си ми ти”. Нейните думи дълбоко развълнували Йоан Кукузел и под тяхно въздействие по-късно той създал своята най-оригинална творба известна като „Полиелей на българката” (полиелейбукв. много умилително, в смисъл на жалба, ридание), в която звучали чутите майчини слова. В гръцкото житие на светеца тези думи са написани с гръцки букви, но на български език. Когато майка му го видяла, се изпълнила с голяма радост. Той прекарал известно време при нея, след което отново отишъл в Цариград.

         Йоан Кукузел е живял и работил по времето на т.нар. „Палеологов ренесанс”. В духа на новите тенденции той реформирал църковното пеене и се превърнал във „втория стълб” на православната музика. До тогава византийската традиция следвала „първия стълб” Йоан Дамаскин. Песнопението било аскетично, лениво и монотонно. Свети Йоан усъвършенствал църковната музика, като въвел т. нар. „пападическо песнопение” – пространно, с голям тонов обем, с мелодическа линия в широк диапазон, с логически свързани тонови последования. Новите тенденции в музиката довели и до промяна на нотацията – до този момент имало само 25 знака, а след настъпилите промени броят им надхвърлил 80. Тази нотация известна като „Нововизантийска” или „Кукузелова”, след като била утвърдила през ХVв. продължила да се използва до ХІХв. В своите композиции той внесъл както се изразяват византийците „варварски”, т.е. български мотиви, заети от българските народни песни.

         Във византийската столица заради своя талант светецът получавал много похвали и почести, но неговата смирена душа го подтиквала към смирен и уединен живот. Когато в Цариград пристигнал игуменът на атонската Великата лавра „Свети Атанасий”, Йоан Кукузел го видял и решил да замине за Света гора. Преоблякъл се като просяк и тръгнал след игумена. Когато пристигнали, Йоан Кукузел помолил да бъде приет в манастира. Когато игуменът попитал какво умее, той казал, че може да пасе козите. Тъй като имало нужда от козар, той бил приет, а скоро след това бил подстриган за монах.

         Един ден докато бил сам с козите свети Йоан запял, но бил чут от един от отшелниците. Удивен от гласа на изпълнителя, който приличал на ангелски монахът се досетил, че това е издирвания от императора талантлив певец. Той съобщил на игумена, който повикал Йоан Кукузел и го попитал дали това е вярно. Светецът признал че е той и помолил за прошка, че е укрил това, като помолил да не го издава, защото иначе ще бъде отведен в столицата, а той желаел да се посвети на монашеския живот. Игуменът се срещнал с императора за да измоли съгласието му Йоан Кукузел да остане в манастира. Императорът  макар и да не желаел да се раздели с талантливия певец, все пак отстъпил и дал съгласието си. Той обаче отишъл заедно с игумена до манастира, където се срещнал с Йоан Кукузел и било устроено тържество, след което се завърнал в столицата. А светецът останал в манастира, където вече без да се крие от другите пеел по време на богослужение.

         Той построил недалеч от Великата лавра отшелническа килия и храма „Светите Архангели”. По време на празничните богослужение той отивал в манастира и пеел, а през останалото време пребивавал в уединение.

         През светата Четиридесетница, в акатистната събота той изпял седмогласните стихири и канона на света Богородица. След края на бдението той се почувствал уморен и като седнал срещу Богородичната икона, която след това чудо получила названието „Кукузелиса” той задрямал. Тогава му се явила Богородица сияеща в божествена светлина и му казала да се радва и да продължава да пея и да я възпява, защото тя няма да го остави. После му поставила в ръката една златна монета и станала невидима. Когато се събудил обаче, той видял, че монетата все още е в ръката му. Тази монета след това била поставена на иконата на света Богородица”.

По-късно, когато на крака на свети Йоан се появила болезнена рана, която се възпалила и загноила света Богородица му се явила и го излекувала чрез чудо, както сторила някога със свети Йоан Дамаскин. Тя му казала да бъде здрав отсега нататък и след това той се възстановил. След това до края на живота си той не боледувал повече.

         Когато наближил края на живота му, той получил откровение свише за предстоящото и помолил монасите да го погребат в построения от него храм „Свети Архангели”.

Починал на 1 октомври – в деня, в който се отбелязва празника на Покрова на Пресвета Богородица.

Запазени са няколко жития на светеца, най-старото от които е от ХVв., а също служба, канон, молебен и акатист.

 

        

 

 

 

 

Към празниците и събитията на 1 октомври >>>