ПАТРИАРХ ДАМЯН (927-971)
Миниатюра от Светославовия изборник с изображения на духовници в църква. Многоцветната украса на храма напомня на преславската и сведението на Йоан Екзарх, че българската столица впечатлявала със своята украса и багри
Името на патриарх Дамян е известно от т. нар. Дюканжов списък на българските архиепископи. То не се среща нито в Бориловия синодик и Боянския поменик, нито в основните византийски извори за превземането на Преслав и Силистра от византийците – съчиненията на Лъв Дякон и Скилица – Кедрин. Във Втората грамота на Василий ІІ (976-1025г.) от 1020г. се споменава, че архиепископът на България е резидирал в Силистра, но не е посочено името му.
През 927г. бил сключен мирен договор между България и Византия скрепен с брака на цар Петър І с Мария-Ирина1. По силата на този договор българската архиепископия била издигната в ранг на патриаршия2. За пръв патриарх бил поставен Дамян със седалище Доростол (дн. Силистра)3. Тъй като липсват данни за друг български патриарх в периода между 927г. и 971г., когато според Дюканжовия списък е бил низложен от император Йоан Цимисхий то изглежда той е стоял начело на българската църква в продължение на 44г.
Изказано е предположение, че намереният гроб в една от базиликите на Силистра е на патриарх Дамян. Погребаният е бил облечен с черна дреха и е имал кръст от планински кристал. Починал на възраст около 55-60г. 4 При положение, че не е установено чий е гробът, то не може и да се твърди с категоричност, че не е на патриарх Дамян. Но от друга страна при липсата на каквито и да е по-конкретни доказателства не може да твърдим и противното, а само да се допусне и подобна възможност. Погребението пред олтара действително е признак, че почиталият заема по-особено положение. Но от друга страна е възможно да е някой от предходните или следващите ръководители на епархията или някой техен високопоставен служител.
Георги Атанасов5 отхвърля тази хипотеза, като счита, че гробът е по-късен. Въз основа на надпис „ДАМНANOS“ и текст на гръцки език гласящ: „За много години на патриарх…“, той е изказал предположение, че Дамян може да е архиереят, който след превземането на Силистра се е бил установил в София. Посочени са и алтернативи, напр. патриархът да е бил само на посещение в София за канонизирането на св. Иван Рилски или по повод на друго събитие. Единият надпис е на гръцки език, а изглежда такъв е вторият. Доколкото надписите са на гръцки, то те по-скоро не се отнасят до патриарх Дамян.
БЕЛЕЖКИ:
- Мария била внучка на император Роман І Лакапин (920-944г.) и дъщеря на император Христофор (920-931г.). Майка й била от славянски произход.
- Някои считат, че още при цар Симеон І предстоятеля на българската православна църква е бил прогласен за патриарх, но в изворите липсва такова сведение.
- Дискусионен е въпросът за седалището на патриарха. В списъка на българските архиепископи е посочено, че патриарх Дамян е светителствал в Доростол (дн. Силистра), бил поставен по времето на Роман Лакапин (920-944г.), а по-късно е бил низведен от император Йоан Цимисхий (969-976г.). Поради продължителния период между мирния договор (927г.) и превземането на Доростол (971г.) от Йоан Цимисхий най-вероятно е бил низведен не самия патриарх Дамян, а някой от приемниците му или пък името на първият патриарх е било друго, а е бил низложен Дамян. Освен в списъка на епископите и във Втората грамота на Василий ІІ (976-1025г.) от 1020г. е посочено, че Дръстър (дн. Силистра): „при царуването на цар Петър в България тази епархия е блестяла с архиепископско достойнство” (ГИБИ, т. 6, стр. 45). Никой от изворите обаче не пояснява защо патриархът е резидирал в Силистра, а не в столицата Преслав. Съществуват различни мнения. Според някои причината за това били правило 6-то на Сердикийския поместен събор (343/344 г.) и правило 57-мо на Лаодикийския поместен събор (343 г.), които разпореждат епископ да се поставя само там, където и по-рано е имало. Обосновката е интересна, но търпи критика. В случая става за новопокръстен народ с владения на север от река Дунав, където не е имало епископски седалища (аналогично е положението и с покръстването на Русия). Това е предполагало създаване и реорганизиране на съществуващи епархии. Друга възможна хипотеза е патриархът да се е бил изтеглил или принудително да е бил отведен от завзетия от византийците Преслав в отбраняваната от руския княз Светослав Силистра. В грамотата на Василий и в списъка на архиепископите се споменава, че след Силистра, българските църковни предстоятели пребивавали в различни селища, докато се установят накрая в Охрид. В такъв случай е възможно при завземането на Преслав от византийците патриархът да е избягал или отведен от руснаците първо в Силистра, но градът да не е бил български църковен център, а само първото селище след като е напуснал столицата до трайното установяване в Охрид. Основните извори за превземането на Преслав и Силистра от византийците обаче нищо не съобщават за съдбата на българския патриарх.
- St. Angelova, G. Prinzing. Das mutmabliche Grab des Patriarchen Damian: zu einem archäologischen Fund in Dristra/Silistra. – В: Средновековна християнска Европа: Изток и Запад. София, 2002, S. 726–730.Ст. Ангелова, Р. Колева, Е. Ангелова, Р. Иванова. Гроб № 98 от архиепископската базилика в Дръстър. – В: Традиции и приемственост в България и на Балканите през средните векове. Изследвания и материали от международната конференция в чест на 60-годишнината на проф. д.и.н. Йордан Андреев, 14–15 май 1999 г. В. Търново. В. Търново, 2003, с. 141–146, обр. 1–3.
- Г. Атанасов, „От епископия към самостойна патриаршия на Първото българско царство в Дръстър (Силистра). Историята на патриаршеския комплекс“, С., 2017, стр. 63-68
©ALD