ПАТРИАРХ СИМЕОН
Оловен печат на патриарх Симеон, намерен край Търново
Името на патриарх Симеон е споменато в Бориловия синодик1 между това на Йоаникий І и Теодосий ІІ. Следователно началото на неговото патриаршество ще е било между 1337г. когато е споменат Теодосий І в едно тълковна евангелие от Поморие2 и 14 април 1346г. когато Симеон е присъствал на прогласяването на Стефан Душан за сръбски цар и на Йоаникий за сръбски патриарх3. Признаването на Стефан Душан за цар, а на Йоаникий за патриарх от страна на Българската православна църква и Охридската архиепископия не било потвърдено и от Византия, което задълго влошило отношенията между сръбската и цариградската църква. Вероятно това е причината и за доста напрегнатите отношения между цариградския патриарх и следващия български църковен глава Теодосий ІІ.
Следващата година патриарх Симеон е споменат за последен път в бележка на преводача Теотокий Псилица, който го нарича „трудолюбив”4.
В Ловчанският сборник5 е отбелязано, че той е бил съставен по времето на деспот Иван Александър, синът му Михаил Асен и архиепископ Симеон. Това означава, че е възможно Симеон да е бил ловешки митрополит преди Иван Александър да стане цар и това обстоятелство по-късно да е повлияло за избирането му за патриарх. Доколкото обаче бележката е от 1634г. и споменава, че книгата е била пренесена в Немецкия манастир през 1390г., то е възможно и да се касае за неточно изписване на титлите и сборника да е от времето, когато Иван Александър е бил цар, а Симеон патриарх (титлата деспот през ХІVв. е била втората по значение след царската, но значението на думата в превод е „господар” и в този смисъл по-рано е била използвана и от византийските императори, а цариградския и търновския патриарх понякога се титулуват и архиепископ, като се използват и двете думи едновременно). Михаил Асен е починал около 1354г., което ще рече, че по времето, когато Симеон е бил патриарх още е бил жив.
До момента са открити два моливдовула на патриарх Симеон. Единият е бил открит на около 40км. от Велико Търново и е добре запазен. Вторият е бил открит в землището на село Колена, Старозагорско, от който е запазена само една-трета и с повреди. От едната страна е изобразена сцената „Възнесение Господне” (патриаршеската катедрала в Търново е носела името на този празник) и стои надписът „Възнесение”, а от другата има 6 редов надпис, който гласи: „Симеон, по милост Божия, патриарх на всички българи.6
______________________
БЕЛЕЖКИ:
- ХИБ, т. 2, стр. 313
- ХИБ, т. 2, стр. 416
- ХИБ, т. 2, стр. 235
- ХИБ, т. 2, стр. 419
- ХИБ, т. 2, стр. 304
- Хр. Харитонов, „Нумизматика на България”, Велико Търново, 2000, стр. 330; Ив. Йорданов, „Корпус на печатите на средновековна България”, София, 2001, стр. 132; К. Тотев, „За иконографията и надписите върху два патриаршески печата от Второто българско царство”, В: „Нумизматични и сфрагистични приноси към историята на западното Черноморие. Международна конференция, Варна, 12–15 септември 2001, (=Acta musei Varnaensis, II), Варна, 2004, стр. 348–356; Хр. Харитонов, „Другата версия за моливдовула на патриарх Симеон”, В: Търновска книжовна школа, 8, 2007, с. 561–568; Игор Лазаренко, „Втори моливдовул на българския патриарх Симеон (40-те години на ХІVв.), В: Acta Muzei Varnaensis, VIII 2, Сборник в чест на Александър Минчев, 2011